Valve свалят делът си от продажби

 
Публикувана на
4/12/2018
Тъмен режим

Valve ревизираха своето Дистрибуционно Споразумение за Steam, което ще позволи на разработчици евентуално да запазят по-голям дял от печалбите за най-успешните си игри.


В момента, Valve вземат около 30% дял от всички игри, които използват дигиталната им платформа - подход, възприет от други доминантни платформи за разпространение като магазините на PlayStation, Xbox и Nintendo. За напред (плюс скромно ретроактивно действие - за начална дата ще считат 1 октомври 2018), делът на Valve спада до 25% когато приходите надвишат 10 милиона долара, и втори път - до 20%, когато надвишат 50 милиона. Т.нар. “приходи” ще включват не само продадените гейм копия, но и DLC, микротранзакции и community marketplace продажби.


Тъжното е, че най-големият среден пръст остава този за малките независими разработчици, които не се надяват на многомилионни продажби - за тях скопените алгоритми за откритие на инди игри в претоварения Steam, комбинирани със закотвената 30% Valve такса осакатяват възможностите за успех.


Макар Valve да не споделят защо правят тези промени точно сега е основателно да предположим, че се дължи на тенденцията големи гейм студия да изместват новите си игри на собствени launcher-и - било то като временен или постоянен ексклузив. Bethesda го направиха с Fallout 76, CDPR с Thronebreaker (и предполагаемо със Cyberpunk 2077), Epic с Fortnite (повече за тях - по долу). Напълно естествено е за по-големите разработчици да разработят собствена дистрибуторска екосистема, отколкото да загубят 30% от многомилионните си продажби - дори това да е в ущъб на редовия геймър, който инсталира кажи-речи отделен launcher за всяка голяма нова игра.

“Толкова ли закъсаха Valve в надпреварата между дигиталните магазини, че им се налага да субсидират големите студия?” - Rami Ismail, indie dev от Vlambeer (Luftrausers, Nuclear Throne)


На промяната беше директно и дръзко отговорено именно от Epic, които от край време не се съобразяват с дигиталния пазар на Valve. Тяхното новооткрито онлайн пазарище влиза рязко на Steam, като иска само 12% дял от разработчиците, чиито игри са там. Т.нар. Epic Game Store ще бъде открит “скоро” и ще включва ръчно подбрани заглавия, като ще се отвори към други заглавия в хода на 2019.


Epic Games Store-ът ще включва и т.нар. “Подкрепи-Творец” (Support-A-Creator) програма. Тя е предназначена да свърже разработчици с над 10,000 създатели на развлекателно съдържание, включително YouTuber-и и Twitch стриймъри. Целта е копия от игрите по-безпроблемно да стигат до хора с интернет влияние, и те да получават процент от продажбите в замяна на активна реклама.

Epic представят нагледно подялбата на печалбите в модерния гейминг.


Магазинът на Epic теоретично звучи като отлична сделка за разработчици и content creator-и, но компанията води почти непосилна битка със Steam, които в момента се наслаждават на удобен монопол върху продажбите на игри на PC - напук на натиска от GOG на CDPR, Bethesda Launcher-a, Origin на EA, uPlay на Ubisoft и Battle.net на Activision-Blizzard. Steam има над 100 милиона потребители, с 10 милиона човека онлайн по всяко време - титанична и уседнала аудитория, на която да продават. От друга страна, недоволството от техните практики е налице - при това не от вчера. Предстоят ни интересни времена.


Хванала ли те е музата? Сърбят те пръстите, а думите бълбукат върху езика ти? Пиши ни с идея или с готов материал!