Рисуваната фантазия на Gris може да е най-красивата игра на 2018

 
Публикувана на
15/8/2018
Тъмен режим

Когато чуя името Devolver Digital се сещам за няколко неща: абсурдната им, очарователна B-movie E3 презентация; ироничната им, безстойностна офлайн “криптовалута” (която се изкупи за секунди); стилният им, Дедпул-с-банани сайдскролър My Friend Pedro. Нещото, за което определено не се сещам, е емоционален, интроспективен адвенчър, майсторски илюстрован с водни бои - но ще трябва да свикна с мисълта, защото именно те разпространяват инди хубавицата Gris.

 

Магичният, детайлен портрет на разплаканото момиче от промоционалния арт на играта задава перфектно тона и настроението на дебютното заглавие на Nomada Studio, но донякъде служи и като скрийншот. Повече от всяка друга игра, за която се сещам от последните години, Gris е чиста рисунка в действие - история, предадена единствено чрез визуална и музикална палитра.

Както трейлърът по-горе, така и геймплей отрязъкът по-долу, показват нагледно какво точно имам предвид. Пеещото момиче с име на недолюбвана кашеста субстанция (Gris е ‘сиво’ на испански - бел. ред.) губи гласа си в началото на играта, и е запратено в свят на вълмисти облаци, порутени кули и изобилни платформи за скачане. В пътят й към дома, Грис колекционира умения, които живеят в ‘роклята й от мъка’ и й помагат да продължи напред.

“Наистина възприемаме видео игрите като форма на изкуство,” казва Roger Mendoza, съосновател на базираното в Испания Nomada Studio. “Не мисля, че има много граници между киното и изкуството. И както може да има филми на всяка тема, така трябва да има и игри.”

 

Тяхната игра е вдъхновена от много неща - както “съседи” в жанра, така и филми, абстракции. Mendoza сравнява геймплея на Gris с този на естетични адвенчъри като Ori and the Blind Forest и Journey. Разказва също, че колегите му са прекарали много време, разглеждайки скулптури и картини за вдъхновение, и че в екипа имат осезаемо повече художници от програмисти.

Това обяснява личното, прочувствено усещане във всеки кадър на Gris. Играта не е съвсем лишена от предизвикателства; във всеки един момент, Gris трябва да е готова да се стрелне напред, за да се промъкне ловко в тясно пространство, или пък да се превърне в камък, когато трябва да се закрепи по време на буря. Има и скрити съкровища, които по-наблюдателните да колекционират в иначе стегнатото, тричасово преживяване.Но желанието на екипа, споделя Mendoza, е да фокусира играчите върху разноцветния, преливащ свят, с неговата сюрреалистична архитектура и невъзможни комбинации от стилове.“Започвате с кажи-речи нищо, но постепенно виждате как тя израства и се учи от заобикалящия свят, докато се справя със съкрушилата я тъга,” казва той. “Цветовете и света като цяло се променят до самия край.

Пораствате, и играта пораства с вас.”

Очакваме Gris през декември за PC и Nintendo Switch.

Хванала ли те е музата? Сърбят те пръстите, а думите бълбукат върху езика ти? Пиши ни с идея или с готов материал!