Google обявиха гейм платформата Stadia

Нощен режим
Дневен режим

Google най-сетне вдигнаха завесата на тяхната cloud-базирана гейм платформа, носеща звучното название Google Stadia. Интернет гигантът направи сериозна заявка да пренареди статуквото в гейминга, като обещава моментален достъп до пълнокръвни и тежки AAA заглавия като Assassin’s Creed Odyssey и Doom Eternal с един клик в Chrome браузъра, същевременно правейки patch-ването, дългите loading екрани и редовните хардуерни ъпгрейди част от миналото.


Вероятно си спомняте експеримента на Google с гейминга в ‘облака’ късно миналата година, като част от тяхната тестова Project Stream услуга. Макар да беше ограничена до Щатите и да нямаме преки впечатления от нея, редица потребители върнаха позитивна обратна връзка — сравнително гладка и непрекъсната игра на Assassin’s Creed Odyssey на 1920x1080 с 60fps… през простичкия браузър прозорец. Е, по всичко личи, че това е било само загрявка за Stadia.


С пускането си, Stadia обещава игра на 4K с до 60fps, включително HDR и surround sound, и с дългосрочната амбиция тези числа да се качат на 8K и 120fps съответно. Такива похвални цели ще изпотят и най-коравото ISP днес, но тук говорим за инфраструктура с поглед към бъдещето — а в технологичен план, способностите нарастват експоненциално. Примерът, който беше даден засега, беше с Assassin’s Creed Odyssey трейлър в YouTube, който завършва с Play Now бутон. При неговото натискане играта чисто и просто си започва на вашия екран — и всичко това в рамките на ~5 секунди, както обяснява Phil Harrison от Google.


Гейм сесиите в Stadia могат да започнат от всякъде и по всяко време — от гореспоменатия YouTube пример, линк в Discord чат, дискусия в Reddit, съобщение във Facebook или Twitter. Устройството също не е от значение, поне доколкото е способно да пусне Chrome браузър — презентацията демонстрира технологията в действие на слабо PC, лаптоп, модерен телевизор таблет, и дори телефон — през всички от които Odyssey премина плавно и безупречно.


Stadia цели да подобри и мултиплейър изживяванията, замествайки традиционната верига между клиент, интернет връзка и сървър с обединение на клиент и сървър в изчислителните центрове на Google. Теоретично, това ще доведе до имунизиран от хакове геймплей, а в още по-смелите dev мечти — до мултиплейър изживявания, практически лишени от максимален брой играчи (1000-човека battle royale?), както и куп други иновации. Накратко — ако премахнем препятствието на потребителския хардуер, разработчиците могат да се развихрят в неподозирани досега посоки, обещават Гугълци. Отгоре на всичко, Stadia обещава да е напълно крос-платформена (макар че сделки с Microsoft и Sony засега не споменават), с възможността да мигрира профили и сейвове на момента.


Google презентираха и вариация на собствен контролер — напълно стандартно изглеждащо устройство — но изрично подчертаха, че можете да използвате досегашната си периферия, свързана през USB с вашите лаптопи и PC-та. Авторският им контролер ще е необходим, ако играете на телефон, таблет или телевизор, но ще ви компенсира с набор от предимства: моментално разпознаване на текущо използвания екран, бутон за моментално споделяне в YouTube, и вграден Google Асистент.


Хардуерът зад Stadia е разработен в партньорство с AMD. Захранва се от специално разработено GPU (изчислителна мощ от 10.7 teraflops, плод на 56 compute unit-а и неизяснено количество HBM2 памет). За сравнение, PS4 Pro работи с 4.2 teraflops, а Xbox One X — с 6, правейки Stadia по-мощен от двете актуални конзоли взети заедно. Съберете това GPU със специално разработено 2.7GHz CPU и 16GB RAM, и получавате една Google Stadia машина. Една игра обаче не се равнява задължително на една машина, и Google акцентираха върху демонстрация на няколко GPU-та, работещи в тандем върху единна симулация на течаща вода — едно от най-графично интензивните упражнения във видеоигрите днес.


Платформата ще работи на Linux и ще ползва отвореното Vulkan API, но ще поддържа и Unreal Engine и Unity, включително и най-разпространените middleware решения като Havok, Spatial OS, CryEngine, CriWare, SimplyGon и прочее. Целта? “Най-гъвкавата среда за гейм разработка създавана някога”, разбира се. Засега достъп е даден на над 1000 разработчика от всякакъв калибър и специализация, но Google анонсираха и плановете си за собствено ‘first party’ студио — Stadia Games and Entertainment. Начело на компанията застава Jade Raymond, която наскоро напусна дългогодишната си позиция в Ubisoft.


И всичко това звучи прекрасно и амбициозно, но остава важният въпрос — кога око ще види и ръка ще пипне? Засега Google Stadia е обещан за “по-късно през 2019”, и ще бъде достъпен в Щатите, Великобритания, Канада и по-голямата част от Европа. Дали това скоро ще включва България и каква ще бъде цената на услугата изобщо, ще разберем в идните месеци. Едно е ясно — очертават се интересни времена за гейминга като цяло, хоризонтите на хобито тепърва ще се разширяват, а големите досегашни играчи — е, те имат сериозен нов претендент.

Хванала ли те е музата? Сърбят те пръстите, а думите бълбукат върху езика ти? Пиши ни с идея или с готов материал!

Google обявиха гейм платформата Stadia

Google най-сетне вдигнаха завесата на тяхната cloud-базирана гейм платформа, носеща звучното название Google Stadia. Интернет гигантът направи сериозна заявка да пренареди статуквото в гейминга, като обещава моментален достъп до пълнокръвни и тежки AAA заглавия като Assassin’s Creed Odyssey и Doom Eternal с един клик в Chrome браузъра, същевременно правейки patch-ването, дългите loading екрани и редовните хардуерни ъпгрейди част от миналото.


Вероятно си спомняте експеримента на Google с гейминга в ‘облака’ късно миналата година, като част от тяхната тестова Project Stream услуга. Макар да беше ограничена до Щатите и да нямаме преки впечатления от нея, редица потребители върнаха позитивна обратна връзка — сравнително гладка и непрекъсната игра на Assassin’s Creed Odyssey на 1920x1080 с 60fps… през простичкия браузър прозорец. Е, по всичко личи, че това е било само загрявка за Stadia.


С пускането си, Stadia обещава игра на 4K с до 60fps, включително HDR и surround sound, и с дългосрочната амбиция тези числа да се качат на 8K и 120fps съответно. Такива похвални цели ще изпотят и най-коравото ISP днес, но тук говорим за инфраструктура с поглед към бъдещето — а в технологичен план, способностите нарастват експоненциално. Примерът, който беше даден засега, беше с Assassin’s Creed Odyssey трейлър в YouTube, който завършва с Play Now бутон. При неговото натискане играта чисто и просто си започва на вашия екран — и всичко това в рамките на ~5 секунди, както обяснява Phil Harrison от Google.


Гейм сесиите в Stadia могат да започнат от всякъде и по всяко време — от гореспоменатия YouTube пример, линк в Discord чат, дискусия в Reddit, съобщение във Facebook или Twitter. Устройството също не е от значение, поне доколкото е способно да пусне Chrome браузър — презентацията демонстрира технологията в действие на слабо PC, лаптоп, модерен телевизор таблет, и дори телефон — през всички от които Odyssey премина плавно и безупречно.


Stadia цели да подобри и мултиплейър изживяванията, замествайки традиционната верига между клиент, интернет връзка и сървър с обединение на клиент и сървър в изчислителните центрове на Google. Теоретично, това ще доведе до имунизиран от хакове геймплей, а в още по-смелите dev мечти — до мултиплейър изживявания, практически лишени от максимален брой играчи (1000-човека battle royale?), както и куп други иновации. Накратко — ако премахнем препятствието на потребителския хардуер, разработчиците могат да се развихрят в неподозирани досега посоки, обещават Гугълци. Отгоре на всичко, Stadia обещава да е напълно крос-платформена (макар че сделки с Microsoft и Sony засега не споменават), с възможността да мигрира профили и сейвове на момента.


Google презентираха и вариация на собствен контролер — напълно стандартно изглеждащо устройство — но изрично подчертаха, че можете да използвате досегашната си периферия, свързана през USB с вашите лаптопи и PC-та. Авторският им контролер ще е необходим, ако играете на телефон, таблет или телевизор, но ще ви компенсира с набор от предимства: моментално разпознаване на текущо използвания екран, бутон за моментално споделяне в YouTube, и вграден Google Асистент.


Хардуерът зад Stadia е разработен в партньорство с AMD. Захранва се от специално разработено GPU (изчислителна мощ от 10.7 teraflops, плод на 56 compute unit-а и неизяснено количество HBM2 памет). За сравнение, PS4 Pro работи с 4.2 teraflops, а Xbox One X — с 6, правейки Stadia по-мощен от двете актуални конзоли взети заедно. Съберете това GPU със специално разработено 2.7GHz CPU и 16GB RAM, и получавате една Google Stadia машина. Една игра обаче не се равнява задължително на една машина, и Google акцентираха върху демонстрация на няколко GPU-та, работещи в тандем върху единна симулация на течаща вода — едно от най-графично интензивните упражнения във видеоигрите днес.


Платформата ще работи на Linux и ще ползва отвореното Vulkan API, но ще поддържа и Unreal Engine и Unity, включително и най-разпространените middleware решения като Havok, Spatial OS, CryEngine, CriWare, SimplyGon и прочее. Целта? “Най-гъвкавата среда за гейм разработка създавана някога”, разбира се. Засега достъп е даден на над 1000 разработчика от всякакъв калибър и специализация, но Google анонсираха и плановете си за собствено ‘first party’ студио — Stadia Games and Entertainment. Начело на компанията застава Jade Raymond, която наскоро напусна дългогодишната си позиция в Ubisoft.


И всичко това звучи прекрасно и амбициозно, но остава важният въпрос — кога око ще види и ръка ще пипне? Засега Google Stadia е обещан за “по-късно през 2019”, и ще бъде достъпен в Щатите, Великобритания, Канада и по-голямата част от Европа. Дали това скоро ще включва България и каква ще бъде цената на услугата изобщо, ще разберем в идните месеци. Едно е ясно — очертават се интересни времена за гейминга като цяло, хоризонтите на хобито тепърва ще се разширяват, а големите досегашни играчи — е, те имат сериозен нов претендент.